benzin: $1.64/gallon => legalabbis ennyiert akartunk tankolni, nem tul nagy sikerrel, de errol bovebben egy picit lentebb. A kozeli kutnal meg mindig $2.09/gallon. Lehet holnap bemegyek megkerdezem, hogy mizu a benzinarral naluk es hogy elmentek-e mar az utca masik vegere, ahol majdnem fel dollarral olcsobb a benzin... :-)))
cumi: igen, hasznaljuk alkalomadtan
"gaz csepp": nem volt ra szukseg
Napkozben telefonalt Andi, hogy tovabb esett a benzin ara es hogy a BP kuton $1.64-ert merik gallonjat. Errol jut eszembe, ezt gyorsan atszamolva magyarorszagi viszonylatba a kovetkezot jelenti: 1 gallon az kb. 3.7854118 liter. Egy dolcsiert manapsag 209.46 forintot adnak. Ennek megfeleloen az itteni benzinar magyarorszagi megfeleloje: 90.75 forint/liter. Nem is rossz. Persze ezt ugy nezzetek, hogy a jo oreg Explorer, amivel dolgozni jarok, az varosban jo, ha kb 15 merfoldet elmegy 1 gallon benzinnel. Ez magyarorszagi viszonylatban kb 15.7 literes fogyasztas 100 km-re. Igy mar nem is olyan jol nez ki a benzin ar, ugye? :-))) Errol jut eszembe, ha meg nem mondtam volna, itt az autok fogyasztasat MPG-ben merik. MPG = Miles Per Gallon vagyis, hogy egy gallon uzemanyaggal mekkora mennyi merfoldet tud megtenni az auto.
Szoval ott jartam, hogy Andi szolt, hogy lement a benzin ara (meg mindig nem a torkomon) es mivel ma en hoztam el Karit az iskolabol, igy hazafele egyutt oda is kanyarodtunk. Megorulve a lecsokkent benzinarnak, jol neki is alltam tankolni. Ez itt altalaban gyorsan es kenyelmesen megy: kint a benzinkutnal kivalasztom, hogy kint szeretnek fizetni, az erre a celra kialakitott olvasoban lehuzom a hitelkartyat, kivalasztom a benzin tipusat es mar tankolhatok is. A vegen csak visszarakjuk a pisztolyt a helyere, kivalasztjuk, hogy kerunk-e bizonylatot (mi mindig kerunk) es mar indulhatunk is. Nem kell tulbuzgo kutasokat lerazni, annyit tankolok, amennyit csak akarok, nem kell attol tartanom, hogy majd atver a kutas, stb. Persze lehet tankolni a hagyomanyos modon is bent fizetessel, de ez kuttol fuggoen akar kenyelmetlen is lehet. Tobb helyen elore le kell tenni odabent az osszeget, amennyiert tankolni szeretnel es csak annyi osszegig fog mukodni a kut. Szoval mi inkabb a kenyelmesebb es koszonhetoen a meg magyarorszagon a benzinkutasokkal kapcsolatban kialakult rendkivul eros ellenszenv hatasara a benzikutas nelkuli tankolast szoktuk valasztani.
Ennek megfeleloen ugye szabadfolyast engedek a benzinnek az auto tartalyaba, aztan ahogyan ott varakozunk mar vagy ket percig, ratekintek a szamlalora, gondolva, hogy mar tele kellene lennie a tanknak. Nos megnagyobb meglepetesemre csigalassusaggal vanszorgott a benzin. Hogy mennyire lassan, azt mi sem erzekelteti jobban, hogy vegul kemeny 2.124 gallont tankoltunk. Egy ideig kitartoan varakoztunk, de utana annyira belassult a kut, hogy a mennyiseg szamlalo harmadik tizedesjegye ugrott egyet-egyet minden 1-2 masodpercben. Ezt gyorsan kis is szamoltuk, hogy ilyen lassu sebesseggel tankolva, az atlag 15 gallon, amit tankolni szoktunk (ebbol 13 volt meg ekkor hatra) es masik 13000 masodperc alatt csorogna at az autoba, ami baratok kozott is 216 perc, ami tobb, mint harom es fel ora. Nos ennyire azert nem akartunk tankolni, ugyhogy feladtuk es haza autoztunk.
Errol a minimalis benzin mennyisegrol egy regi vicc jut eszembe:
Egy apro mano egy apro kisautoval begurul a benzinkuthoz es igy szol a kutashoz:
- Csepegtesd mar tele legyszives.
Mire a kutas:
- Es a kerekeket ne fingjam fel?
Bocsanat, de ezt nem tudtam kihagyni... :-)))
A mi kis oreg Explorer-unk egyebkent ekes peldaja annak, hogy miert volt itt fel evvel ezelott a nagy panik es hogy annyira visszaestek a nagy meretu autok (SUV = Sport Utility Vehicle, vagyis terepjarok; Pickup truck vagyis platos kisteherautok amerikai igenyeknek megfeleloen) eladasok. Ezen autok legujabb modeljei is ha mar elerik a 18MPG-s fogyasztast, akkor mar mindenki jobbra meg balra dol az amulattol. Kepzeljetek el ezeket a benzinfalo szornyeket vezetik az emberek munkaba jarni minden nap. Raadasul sokat fel-egy orakat vezetnek munkaba jarni, van akiknek ez meg tobb is. Ezt napi szinten 4 dollaros benzinarral, mar nem is oyan mulatsagos. Raadasul ha valakinek kicsit nehezebb is a jobb laba => jobban nyomja a gazpedalt, akkor az atlagfogyasztas teljesen lezuhan. Szinte olyan, mintha ZIL-lel jarnal mindenhova. A volt nagyfonokunk autoja egy nagyon jo pelda. Elore bocsatom, hogy csodaszep maga az auto, termeszetesen mindenfele kenyelmi eszkozokkel. Olyan Pickup truck, hogy teljes meretu kabinja van: ez azt jelenti, hogy plato a "kisteherauto" hatso resze, de az elejen akkora utaster van, mint egy szemlyautonak. Belul termeszetesen full bor, stb. Ez az itteni modern farmerek autoja es termeszetesen amerika buszkesege (volt): Ford F-150 pickup truck. A 15/21MPG azt jelenti, hogy a gyari adatok alapjan varosban 15MPG fogyasztasa, mig orszaguton 21MPG a fogyasztasa. Ezzel persze nem is lenne semmi gond, amig az ember farmon hasznalja, ahol tenyleg kell a loero es a komoly motorteljesitmeny. De amikor azt latom, hogy a parkolokban egymas mellett tucatjaval allnak ezek az autok, mert mindenki ilyennel jar naponta dolgozni, raadasul egy ilyen nagy auto egy emberre, az viszont mar pazarlas. Persze en beszelek, hiszen en is ilyesmivel jarok naponta, de a kulonbseg az, hogy en 1.8 merfoldre lakok az irodatol, nekem teljesen mindegy joforman, hogy mivel jarok. Ekkora tavolsagon maximum en melegednek be egy biciklin, barmilyen motort ekkora tavolsagra beinditani teljesen egeszsegtelen es gazdasagtalan. Raadasul mikor ide koltoztunk, akkor mindenkeppen nagy autot akartunk pakolaszni, koltozkodni, meg kicsit az europai kisautokbol kitorni. Sikerult is. De elarulom, hogy ha mashonnan jarnek dolgozni, akkor mar tizszer is meggondolnam, hogy milyen autot tankoljak.
Es hogy meg egy adalek informaciot adjak ahhoz, hogy miert is van most nagy gondban az amerikai autipar harom nagyja: General Motors (GM), Ford es Chrysler. Ezek az autogyarak sok-sok evig hatalmas profitokat kaszaltak ezeknek a nagy es draga autoknak az eladasabol. Elkenyelmesedtek es raadasul a nagy beveteleket nem forditottak hatekonyabban mukodo kisebb autok kifejlesztesere. Aztan amikor beutott a benzinar emelkedes, raadasul a nadragszijat kicsit jobban meg kellett huzniuk a gyengelkedo gazdasag miatt, nos mindenki eszeveszetten szabadult az ilyen nagy autoktol illetve az uj autok nem kellenek a tomegeknek. Termeszetesen farmerek es ilyanok, akiknek a munkajuk miatt kellettek a nagy autok, tovabbra is veszik oket. Ez igy is van jol, de akik csak azert vettek ilyen autokat, mert hogy nagy, meg biztosagos, meg csak hogy legyen, na azok miatt most ezen nagy autok eladasa leesett a felere. Es mivel az autogyarak profitjanak nagy resze ezekbol az eladasokbol szarmaztak, hat most keszen is van mind a harom autogyar, mint a hazifeledat, raadasul most mindharom autogyar vezetoi Washingtonban magyarazkodnak es konyorognek anyagi segitsegert. Nem tudom mi lesz a vege, de hamarosan valamelyik iranyba el kell kezdjen dolni ez a kartyavar...
Most, hogy igy az amerikai autoiparral es a benzinarakkal mindenki teljesen tisztaban van, hadd osszak meg egy fenykepet, amire nagyon buszkek vagyunk. Ki tudjatok olvasni, hogy mi van rairva?
Az van odairva, hogy "Kari". Es ezt raadasul Karina irta teljesen egyedul!!! Az igazsaghoz hozzatartozik, hogy masolta a betuket, amiket Andi egy masik papirra irt, de ahhoz kepest, hogy szabadkezzel masolta oket egy masik papirrol, ahol Andi mutatta, hogy melyik beu melyik reszet milyen sorrendben kell irni, szerintem nagyon jol sikerult. Foleg ilyen nehez betu, mint az "R" es a "K". Nagyon buszkek vagyunk ra!!!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése